Followers

Tuesday, January 13, 2009

Anak Dan Bola Ajaib

Dah macam tajuk buku cerita kanak-kanak la pulak "n3" aku kali nih...bukannya apa...bila terkena batang hidung sendiri...tersengih je la...


Anak-anak aku (aku cerita pasal anak-anak aku, tak nak la kata anak orang lain cam ni gak) bila time suruh mandi pagi untuk ke sekolah (antara tugas rutin aku uruskan Kak Long dan Abang Ngah : sehala ke sekolah dan tempat kerja) ...alahai...punyalah sayang nak tinggalkan tempat tidur tu...kekadang tu terpaksa dukung sebab kalau tak buat macam tu alamatnya dengan aku sekali lewat ke tempat kerja...sambil tu pujuk-pujuk...sayang, manja, semua keluar...kalau tak jalan gak terpaksa bebel beb, mana tahan! Lambat kang!

Banyak la benda-benda lain yang kadang-kadang memang boleh meningkatkan temperature ni... So setiap kali aku "naik angin", aku teringat zaman "dolu-dolu" (kira macam tengok dalam bola ajaib tu le...ada ke pun?) selalu gak kena marah ngan bonda tercinta...bila fikir semula...sebab ni rupanya kenapa ibu bapa selalu bebel kat anak-anak mereka...tapi masa tu anak-anak cuma tahu tak suka kena bebel sekalipun tahu kenapa mereka kena bebel. Kurang sabar gak aku rupanya, azam tahun baru ni nak tambahkan sabar la...

DUN: Sedang membelek buku "Why Children Don't Listen" tulisan Monika Kiel-Hinrichsen. Baca? Banyak buku ni weh...buku PTK pun tak ngadap lagi nih...!

3 comments:

GPI SKSV said...

Alhamdulillah tahun ni anak sulung sy yg baru naik djh 1 tu jenis senang bgn & tak merengek.

Lg pun sekolahnya dekat rmh aje.

Ayahnya yg turun rumah golap2.. 6.45AM, utk smpai ke SKSV b4 7.30AM...

Anak Kedua sbnrnya yg jenis susah bangun. Tp skrg dia 'direhatkan' di rumah utk meneman bondanya bersama 2 adindanya...

Insya Allah mula kelas 5thn bulan Feb ini..

julietchun said...

Mcm tu ler makayah kita dolu2 tem nak bgnkan kita gi skolah, puas pujuk kena piat telinga,hik,hik. Bleh lagi tu kekdg melawan balik ckp mak tak syg sbb mak piat telinga. Agknya kalo tak buat camtu tak skolah ler kita.Tido bes wooo.

DUN A. RANI said...

Tul tu julietchun, tido best...masa tu mmg "bengkek" je...org nk tido kena kacau...bila time dh jd mak pak ni...lain pulak....eiii bebudak ni...tido je kojenye...tak dengo ke aku suruh bangun...aku piat tinga kang!