Followers

Wednesday, December 31, 2008

OBSESI : Bab 4

Malam mula merangkak sepi. Sesekali terdengar jeritan cengkerik memecah kesunyian malam. Di selang seli dengan laungan ungka yang bagaikan ternampak sesuatu. Juga tangisan bayi yang terganggu lenanya dek bahang panas malam. Dicelah-celah dedaun rambutan yang ditumpahi warna kelam malam, berselerakan rumah-rumah yang hanya diterangi cahaya pelita. Jelas kelihatan dari celahan dinding bertam dan serdang yang disusun jarang-jarang.


Yok Ben, cucu lelaki aku masih belum pulang. Semasa aku pelawa dia tinggal bersama, kelihatan dia gembira sangat. Aku kasihankan dia. Sebenarnya dia rungsing tinggal di rumah sendiri. Rumah kecil. Adik beradik pula ramai. Tiga belas kesemuanya. Itu belum dikira yang di dalam perut emaknya lagi. Sementelahan pula aku tinggal seorang diri.


Biasanya pada waktu-waktu begini, dia tidak akan berada di rumah. Belum tiba masanya lagi. Semalam, dia ada berkata hendak mengikut anak bujang Terbang ke Kuala Lumpur. Cari kerja. Aku tidak kisah sangat. Tetapi aku sedikit bimbang. Bimbang jika dia kena tipu. Kena ejek. Kena buli! Dedai selalu kata macam itu.


Dedai kata, bangsa kami tidak akan sesuai dengan suasana sebegitu. Lagipun, jika sekadar hendak mencari duit, di sini pun boleh. Pokok petai masih banyak. Pokok rotan dan kayu gaharu juga masih banyak. Kalau hendak seribu daya. Kalau tidak, di mana-mana pun tidak akan ada. Katanya lagi, jika semua anak muda di kampung ini seperti Yok Ben atau macam anak bujang Terbang, siapa lagi yang tinggal untuk meneruskan tradisi ini. Tradisi turun temurun! Betul juga kata Dedai itu.


Aku pun hairan, dalam sekelip mata sahaja Yok Ben sudah petah membicarakan soal perubahan. Begitu kuat benar kesan tusukan jarum yang dimainkan oleh anak bujang Terbang itu nampaknya. Sehinggakan Yok Ben yang tidak pernah ambil tahu tentang dunia luar, kini sudah pandai bercerita tentangnya.


Rintik-rintik hujan mula membasahi bumi. Tiba-tiba ingatanku beralih kepada kejadian yang berlaku siang tadi. Masih jelas terngiang di telingaku pertanyaan yang diajukan oleh Terbang. Kehairanan dan berbaur kesal.

Tuesday, December 30, 2008

Alkisah Dalam Cuti

Alkisah dalam cuti persekolahan hujung tahun ni macam-macam peristiwa yang terjadi...yang sibuk menguruskan pertukaran persekolahan anak-anak, mak anak dan diri sendiri macam brader azlan dari Johor ke Tanjong Malim (aku pun terlibat sama tukarkan sekolah anak-anak tapi dari Tanjong Malim ke Sg. Behrang je...), yang bercuti "makan angin" macam sonata anak kancil (naik flight tuuu..!), yang balik kampung macam Cikgu Din, yang sempat shopping kat Tesco macam brader One Z, yang kahwin macam...ermm haa macam mawi + ekin tu dan tak lupa juga yang menerima ahli keluarga baru macam GPI SKSV...tahniah!

Rentetan perbualan aku dengan GPI SKSV di alam siber, beliau mencadangkan aku supaya berkongsi petua bagi bayi yang terkena jaundis di peringkat awal kelahiran. Kebiasaannya apabila bayi terkena jaundis, kalau di kampung siap kena jemur tepi tingkap...menggelejat gak la budak tu bila dah panas...bukannya apa...konsepnya nak suruh budak tu jaga dari tidur kemudian akan menyusu sebab jaundis akan menyebabkan bayi mengantuk. Tapi biasanya tukang tunggu tepi bayi tu yang ngantuk dulu...

Oleh kerana sekarang ni pemanasan global yang melanda bumi...tukang pangku bayi lak yang menggelejat dulu (ni jenis yang kena pangku)...Ada beberapa petua yang telah digunakan berdasarkan pengalaman orang "yang dulu makan garam"...jadi antara kaedah yang boleh diguna ialah:

1. Dipercayai buah kundur yang bersalut gula (halwa kundur? boleh didapati di pasaraya) boleh mengurangkan tahap bacaan bilirubin bayi. Caranya basuh sehingga gula yang disalut tertanggal.
Rendam kundur dalam air suam dan beri sedikit kepada bayi.

2. Bagi bayi yang dinasihatkan ke klinik berhampiran oleh JM, dinasihatkan tidak disusukan sekurang-kurangnya setengah jam sebelum diambil darah dan selepas diambil barulah boleh disusukan seperti biasa. Ini mengelakkan tahap bacaan bilirubin tinggi sehingga bayi diarah masuk wad...sesuatu yang kurang selesa bagi bayi, ibu bayi dan ayah bayi...

Petua ini hanya untuk bayi yang mengalami jaundis normal. Aku dapat pun daripada rakan-rakan dan setelah dipraktikkan, alhamdulillah...!

DUN: Sekadar berkongsi pengalaman...

Dapat Kad Laaa...

Balik daripada bercuti sibuk sikit dengan kerja-kerja yang setia menanti...termasuklah dengan borang opsyen cuti tahunan...25 hari ke 30 hari? Dalam pada baling-baling dadu...sempat gak jenguk rumah yang dah mula nak bersawang...tup tup ada sesuatu yang menunggu!

Bingkisan dari Sonata Anak Kancil...terima kasih pucuk jambu...lain kali bagi jambu sekali ye...wah, saujana mata memandang!

Friday, December 12, 2008

OBSESI : Bab 3

Tidak lama kemudian, ayah sendiri yang meninggal. Meninggal semasa mencangkung di atas batu ketika hendak mandi pagi. Emak kata ayah ditekan oleh hantu dari belakang sehingga lemas. Hantu Yok Sot! Berbulan lamanya kami tidak menggunakan sungai itu. Tetapi, sehari sebelum kejadian ayah ada berpesan. Katanya, tidak perlu lagi berpindah-randah sekalipun berlaku kematian selepas ini. Kuburkan sahaja jauh-jauh. Lagipun tanah di sini subur. Sesuai sangat untuk bercucuk tanam. Elok benar untuk penempatan. Kami terpaksa akur. Bukankah kata Batin mesti diikut? Aku akui, kata ayah sememangnya betul. Kawasan di sini memang pun subur. Hasil-hasil tanaman tidak pernah mengecewakan. Penduduk pun semakin ramai. Begitu pesat, subur juga!


Dahulu aku tidak kisah langsung tentang masa depan kampung ini. Ketika itu aku hanya sibuk melayan zaman remajaku. Yok Pis, Yok Aleng dan Yok Nun merupakan teman sepermainanku. Kami selalu bersama-sama. Menjala ikan, melastik burung, mencari petai pun bersama-sama. Sehinggakan aku tidak peduli langsung dengan dunia luar.


Aku cuma ada terdengar orang Melayu di kampung hujung sana kata yang negara sudah merdeka. Negara sudah bebas. Kata mereka lagi, orang putih sudah balik ke negara asal mereka. Itulah yang aku dengar ketika terserempak dengan mereka semasa mencari petai.Orang putih atau orang hitam, itu aku tidak peduli. Kami lebih selesa tinggal di dalam hutan ini. Damai dan tenang. Dunia kami di sini. Dunia aku memang di sini!


Masa begitu pantas berlalu. Seorang demi seorang sahabat aku meninggal dunia. Hanya aku yang tinggal menyaksikan perubahan di kampung ini. Banyak perubahan. Anak-anak buah aku pun sudah pandai berbasikal dan bermotorsikal. Sudah banyak duit agaknya.


Menurut Terbang ini semua sudah menjadi keperluan. Negara sudah maju. Kita semua pun mesti ikut maju. Untuk lebih maju kita semua perlu bergerak pantas. Nanti jauh tertinggal. Encik Hassan, pegawai JHEOA pun kata begitu.


”Untuk maju, adakalanya kita terpaksa berkorban sedikit. Korbankan apa yang kita sayang selama ini.”


Tetapi, Dedai kata lain. Dedai kata, Encik Hassan penipu. Encik Hassan dibayar. Kemudian bayar pula kepada Terbang untuk menipu aku dan orang-orang kampung. Aku tidak sangka bahawa Terbang sanggup khianati aku. Khianati orang-orang kampung dan bangsanya sendiri! Tetapi mengapa tidak? Jika sudah dibayar, jika sudah ada perjanjian, apa sahaja sanggup dibuat. Nasib baik Dedai sedar.



Malam mula merangkak sepi. Sesekali terdengar jeritan cengkerik memecah kesunyian malam. Di selang seli dengan laungan ungka yang bagaikan ternampak sesuatu...

Thursday, December 11, 2008

OBSESI : Bab 2

Malam ini lain benar panasnya. Panas semacam. Menurut kata orang dahulu kala, itu petanda hujan akan turun. Bahkan memang ada betulnya. Bagi aku, hujan pun hujanlah! Hujan atau tidak, aku tetap seperti ini. Aku bukannya bekerja menoreh getah. Kerja memanjat petai pun bukan. Tetapi, kalau boleh jangan hujan. Kasihan pada anak-anak buah aku yang bekerja mengampil upah menoreh getah di belakang bukit sana. Lagipun hendak bergantung kepada hasil jualan petai semata-mata, mana mungkin mencukupi. Tambahan pula, musimnya baru sahaja berlalu. Ini bermakna lebih kurang setahun lagi mereka terpaksa menunggu.

Telah lama aku tinggal di sini. Terlalu lama. Semenjak kami tidak lagi hidup secara nomad. Hidup berpindah randah. Lebih kurang empat puluh tahun yang lalu. Ketika itu aku masih lagi muda remaja. Pertengahan remaja sebenarnya. Aku sempat mengikuti cara hidup berpindah-randah. Sempat dua kali. Mula-mula kami berpindah ekoran kematian Han Lubi. Meninggal semasa bersalin. Anak yang kedua, jika aku tidak tersilap. Anaknya pun meninggal sama.

Ayah aku kata, kami semua mesti berpindah. Takut nanti nyanic kicmoc mengganggu. Nyanik kicmoc itu berasal daripada manusia yang telah meninggal dunia. Nyanik kicmoc itu samalah dengan hantu. Bagaimana kalau hantu Han Lubi mengganggu? Itu sebab kami mesti pindah. Semasa itu ayah jadi Batin. Kata Batin semestinya diikuti.Maka kami pun berpindah. Selepas itu, selang setahun Yok Sot pula meninggal dunia. Yok Sot adalah suami Han Lubi. Agaknya hantu Han Lubi sempat ikut. Sekali lagi kami terpaksa berpindah.

Tidak lama kemudian, ayah sendiri yang meninggal...

OBSESI : Bab 1

Cerpen yang memenangi Hadiah Saguhati Peraduan Menulis Cerpen Peringkat Umum Formula Malaysia 2000.

“Pergi balik! Balik!”


“Saya fikir, lebih baik Encik Hassan balik dahulu. Bila sudah reda nanti, saya akan beritahu encik,” rayu Terbang sambil ekor matanya tepat ke mukaku.


Terbang kata, aku tidak sepatutnya bertindak sedemikian. Aku tahu. Sememangnya aku tidak pernah bersikap sedemikian. Sebelum ini. Tetapi petang tadi lain. Amarahku lain. Resah aku lain! Terbang kata lagi aku terlalu emosional. Aku pun tidak faham makna perkataan yang disebutkan oleh Terbang itu. Dia kata aku terlalu mengikut perasaan. Terlalu mengikut kata hati. Ketepikan rasional. Rasional? Apa itu rasional? Sekali lagi aku tidak faham apa yang diucapkannya. Kalau Barisan Nasional, aku memang tahu sangat. Dia kata aku ketepikan alasan munasabah yang mendasari sesuati tindakan. Aku telah membelakangkan pertimbangan yang wajar. Benarkah begitu? Entahlah!


Sambungnya lagi, tindakan aku boleh dipertikaikan. Boleh memudaratkan. Dan boleh memecahbelahkan. Aku jadi bingung. Bingung sebingung-bingungnya. Memang benar, tetamu yang datang tidak boleh dihalau. Tidak boleh disakiti hati mereka. Nenek moyang kami selalu berpesan, tetamu mesti dilayan. Musuh yang datang pun sepatutnya perlu dilayan terlebih dahulu. Dilayan dengan baik. Itu aku tahu. Tetapi mereka bukan tetamu. Musuh juga bukan. Mereka adalah pengacau. Mereka pengacau? Siapa kata?


”Aku datang sebenarnya hendak berjumpa dengan Batin. Aku dengar Batin halau balik Encik Hassan siang tadi. Baguslah kalau macam itu. Mereka ingat kita semua ini bodoh? Kita semua boleh dijual beli? Boleh dicucuk hidung begitu sahaja? Nasib baik aku tiada di sini tadi. Kalau aku ada, aku ajar-ajar mereka semua. Mereka itu pengacau!”


”Bagaimana isteri kamu Dedai? Sudah bersalin?”


”Sudah Batin. Anak perempuan. Aku agak, esok lusa baru boleh keluar hospital. Err, aku balik dulu Batin. Pagi esok aku hendak ke hospital lagi,” pinta Dedai setelah menyedari bahawa aku seakan tidak berminat membicarakan kisah siang tadi.


Malam ini lain benar panasnya...

Wednesday, December 10, 2008

PALAPES UPSI: TERIMA KASIH DAUN KELADI

Tahun ni merupakan tahun ketiga aku melibatkan diri dengan Program Ibadah Qurban dan Aqiqah di Behrang 2020. Untuk kali ketiganya jugalah aku ditugaskan untuk menimbang daging-daging tersebut sebelum diedarkan kepada penduduk. Cuma tahun ini pangkat "naik sikit"!

Tahun pertama aku di Behrang 2020, 4 ekor lembu ditumbangkan, tahun lepas sebanyak 7 ekor lembu dan tahun ini 13 ekor kesemuanya. Cuma 3 ekor diuruskan oleh kumpulan lain manakala 10 ekor lagi oleh kumpulan Mr. Shah and the gang dan aku "masuk" dalam kumpulan yang ini...ada sedikit salah komunikasi dan aku harap tahun depan "kembali senyum!"

Petang Ahad, seekor lembu untuk tujuan aqiqah disembelih dan pada malamnya ada kenduri. Terima kasih kat kakak-kakak yang bersusah payah menyediakan makanan malam tu...dan juga tuan 3 buah rumah (brader Khairul, brader Rishi dan brader Zurymee) yang "mengorbankan" rumah masing-masing sebagai port... susah-susah je! Memang seronok sebab wujud suasana kampung, bergotong royong memasak lemang, sup dan sebagainya. Siap ada skrin besar untuk "tayangan tengah malam" khusus untuk menemankan brader "penjaga lembu" di bawah kelolaan Ustaz Syed Zamzuri. Inilah istimewanya Bandar Behrang 2020!!!

Meriahnya tahun ini kami turut dibantu oleh kira-kira 200 orang anggota PALAPES UPSI (angka sebenar tak pasti tapi memang ramai daaa...) ! Dorang ni la yang bertungkus lumus buat kerja: bantu tumbangkan lembu, lapah, potong daging, potong tulang, timbang (sudahnya aku dok tengok dorang je la), basuh pinggan dsb...meriah sangat-sangat. Program selesai dalam masa kurang lebih 4 jam. Brader Rishi dan brader Rasdan, tabik spring laaa! Terima kasih daun keladi...tahun depan sudi-sudikan bantu lagi...Mr. Shah kalau nak stok panadol...ada banyak brader...jangan risau!

DUN: ASTRO boleh bayar tiap-tiap bulan...ermm apalah sangat Ibadah Qurban ni kan kalo bayar tiap-tiap bulan...kan? Kepada sesiapa yang ada gambar program ini dialu-alukan menghantar melalui emel atau apa-apa sahaja kaedah yang sewaktu dengannya.

Tuesday, December 2, 2008

Membantu Sekadar Mampu

Gambar Hiasan

Hari Sabtu yang lepas aku terima panggilan daripada bro Azlanlin yang ketika itu berada di FELDA Sg. Behrang...mencari rumah sewa katanya sambil "mengintai" keadaan sekolah tempat mem besor dia akan mengajar...ermm...bagus punya suami! Sedikit lewat kerana ketika itu aku baru sahaja pulang dari Sg. Behrang...biasala aktiviti rutin aku setiap minggu...

Oleh kerana aku yakin bro ni takkan diculik atau diapa-apakan, aku bagi peluang kepadanya untuk "berkenalan" sendiri dengan persekitaran FELDA kesayanganku ini. Lewat petang aku terima lagi panggilan yang mengatakan bro Azlan berada di Behrang 2020. Ketika itu aku sedang berurusan di kaunter pembayaran Pasaraya TF : Pasaraya terbesar di daerah Batang Padang ( tak de share k!)

Hanya berpandukan kereta kancil "kaler" hitam seperti yang diberitahu, akhirnya kami berjumpa di persimpangan keluar pasaraya TF. Seperti suara-suara di dalam blog, begitulah orangnya...cekal, tabah, berani dan mesra...baru je kenal, macam dah kenal lama...

Keterbatasan waktu membuatkan aku tak dapat membantu sangat untuk mencari rumah sewa...dan kami sepakat untuk meneruskan pencarian keesokan harinya. Tapi bro Azlan ni memang jenis tak duduk diam...keesokan harinya dia mencari dan mencari di sekitar Tanjong Malim sebelum kami berjanji untuk bertemu...dan akhirnya pencarian yang berhasil...syabas bro!

Walaupun selepas itu kami tak berjumpa dah...hanya bercakap melalui telefon...insya Allah lepas ni leh jumpa lagi...apapun Selamat Datang Ke Tanjong Malim!

DUN: Ada yang tanya camner leh kenal ngan bro Azlan ni...hehehe!

Rakit Batang Pisang

Gambar Hiasan

Masih dalam mood cuti sekolah walaupun aku sebenarnya tak cuti pun sejak tukar "aliran" ni...maka terbayanglah kisah silam zaman kanak-kanak...antaranya bermain rakit batang pisang di sungai berhampiran rumah emak. Seronok sangat!

Bila terpandang anak-anak yang tidak merasai kenangan sebegini, kesian la pulak...tapi nak buat camne...sungai kat rumah emak pun dah hampir kering airnya...pokok pisang hutan tu mungkin banyak lagi...

Apapun aku bercadang nak berpakat dengan abang-abang dan jiran-jiran untuk turun ke sungai tu sambil "mengemaskini" laluan mana yang patut sementara cuti sekolah masih berbaki sebulan lagi ni...bagi dorang rasa pengalaman yang aku rasa suatu ketika dahulu...

DUN: Cewah, macam le aku ni ada banyak masa...hehehe!

Tuesday, November 18, 2008

Ayam Serama : Kegilaan Menggila

Cuti-cuti ni aku nak cerita sikit tentang kegilaan lampau aku pada haiwan perliharaan ni...terutama sewaktu aku masih bujang trang tang tang!


Pertama : Kucing! Kucing ni memang pantang kalau aku jumpa...mesti tergoda punya! Dalam sejarah hidup aku...aku pernah pelihara 14 ekor kucing sekaligus...ada satu kes tu sampai aku sanggup minta dari tokeh kedai papan. Saja tanya...bila dia kata "u mau angkatla..." apalagi.....3 ekor sekali aku sapu...sekarang pun aku masih lagi tergoda tapi aku "kuatkan iman" sebab anak-anak masih kecil dan aku pun bukan ada masa sangat nak layan. Alih-alih awal tahun ni ada lak seekor ibu kucing dok bawak lari 2 ekor anaknya (tak salah kot sebab anak sendiri) kat belakang rumah aku...kesian punya pasal aku bagi je la makan...ye la...kucing baru lepas beranak...tentu perlu banyak makan untuk tenaga...dari 2 ekor je anaknya sekarang dah beranak lagi 5 ekor...hahaha ...tujuh dah tu....sapa nak jawab? Tu belum campur ngan kucing jantan yang bermadu (bapa-bapa anak-anak kucing tu)...fenin daaa!

Gambar hiasan : Perghh...yang idung merah tu..mari sini ko!

Kedua : Ayam Serama. Ayam serama ni memang aku "giler" sangat-sangat! Masa aku bela ayam serama ni dulu...siap beli makanan yang terbaik...bagi makan minyak ikan lagi...aku sendiri pun tak makan minyak ikan. Lepas tu bagi ulat sagu...Ye la...masa bujang kan banyak masa...jadi layan ayam-ayam ni je la...pernah masa ayam serama ni tengah "hot", kebetulan aku berkursus di Kedah (Kelantan dan Kedah terkenal dengan ayam serama ketika itu)...tidur lak kat hostel je...jadi sehari sebelum balik aku sempat "lari" ke kampung berhampiran dan beli sepasang ayam serama...malam tu aku tidur ngan ayam serama dalam hostel daa...kena lak masa tu tumpang kereta member...semua jampi aku baca nak pujuk dia...nasib baik member ni cool...(thank you Pian!) Seminggu lepas kursus...bila jumpa Pian dia kata, "kat perumahan aku ada anjing serama, ko tak nak ke?"

Gambar Hiasan : Masa kecik lagi aku dah bela ayam ni...tapi arwah ayah aku kata ini ayam burung! Bila besar baru tahu ni ayam serama.

Gambar Hiasan : Anjing "serama" seperti yang dikatakan oleh Pian.

Ketiga : Ikan. Ikan ni aku suka gak...macam-macam ikan aku dah bela...ikan kelah, ikan keli, ikan lampam, ikan "flower horn", ikan kelisa, ikan "angel"...dan paling menjadi "pojaan" hatiku adalah ikan laga...Oleh kerana penjagaannya mudah...boleh le aku bela hingga sekarang...cuma baru-baru ni aku didesak oleh abang ngah yang mahukan akuarium...dek kerana keterbatasan waktu, aku beli la akuarium yang comel lote...dan kerana akuarium dah comel...ikannya kena la comel gak...

Gambar Hiasan : Ukur akuarium dengan ikan-ikan! Ikan guppy ni kira sesuai la...

Gambar Hiasan : Sedang mencari ikan laga (betta) putih. Suka yang crown tailed macam ni...half moon pun no problem yang macam di bawah ni...

Bro 0ne z, kat atas sana banyak kot yang macam ni, maklum la...kat sana kan sejuk...
atau yang macam ni...

dikhabarkan yang ni bernilai USD1000!!! Huhu...

Opocot!!!

DUN: Kagum dengan ciptaan Allah!

Thursday, November 13, 2008

Cucu Opah Errah!

Anak aku Si Abang Ngah memanggil opahnya (mak aku le tu) dengan nama Opah Errah...entah le mana dia dapat nama ni...nak kata kami sekeluarga peminat Erra Fazira pun tidak jugak...sejak dari itu...cucu-cucu yang lain pun panggil opah dengan nama yang sama...glamer kata dorang. Tapi bukan cerita abang ngah yang aku nak sampaikan di sini. Ni cerita pasal cucu-cucu yang lain. Ada 27 orang dah cucu opah dan 2 cicit! Aku je telah menyumbangkan seramai 4 orang setakat ini...

Keputusan UPSR dah keluar...jeng jeng jeng! Tahun ni ada 2 orang cucu opah yang ambil UPSR...seorang namanya Izzati tinggal di N9 dan seorang lagi Ella dok kat KL. Sambil menunggu khabar berita, cam biasa aku buat kerja mana yang patut. Lebih kurang jam 11.30, alang (kakak kedua) yang dok kat KL hantar sms seperti ini,

Alhamdulillah, Ella dapat 5 A!

Ye, alhamdulillah...terasa gembira bila baca sms tersebut. Selang beberapa minit, sms dr N9 (abang kedua) lak masuk. SMS yang diterima,

Izati dapat 5 A, alhamdulillah!

Wah, keseronokan berganda! Dua orang cucu opah dapat 5 A sempena UPSR 2008. Tahniah kepada Ella dan Izzati...teruskan usaha mendaki kejayaan...Hadiah cucu-cucu kepada Opah Errah!


Ella dan Izzati...kat tengah tu takkan Opah Errah kot!

DUN: Tumpang gembira tengok mak (opah) gembira!



Tuesday, November 11, 2008

Tahniah Kak Long!

Sabtu memang dinanti-nantikan sebab hari cuti...(kena lak dok kat Cameron macam One Z, fuyoooo best tu!) biasanya time ni cik ayang masak sedap-sedap (sebenarnya lebih banyak drp biasa dan warna warni, tu yang nampak lebih sedap) almaklumlah...punya kesempatan untuk lebih lama di dapur. Tapi Sabtu ni nampaknya aku kena temankan Kak Long untuk menerima hadiah sempena Hari Kecemerlangan kat sekolah agama. So, hari ni beli lauk kat Ocu Ami je la... ikan keli bakar cicah air asam (resepi istimewa)...pergh!!!

Gambar hiasan: Yummy!


Kalau bukan kita siapa lagi yang akan memartabatkan tulisan jawi ni...tak gitu? Ha alif ro ya...sila sambung, siapa cepat dia dapat....hadiah lumayan menanti anda!

Kak Long dapat no 4 tapi tak pe...tahun depan cuba dapatkan tempat yang lebih baik, yakin boleh!!!

Khas untuk Kak Long daripada ayah, ibu, Solihin, Syakir dan Malihah.

DUN: Bangga sebab dapat temankan Kak Long seawal jam 8.00 pagi seperti dalam surat pemberitahuan walaupun majlis sebenar berlangsung jam 9.30 pagi.

Friday, October 24, 2008

Proton MPV : Yang Mana Satu Idaman Hati?

Tahun 2008 ni dah bertambah seorang lagi ahli keluarga...sekarang dah ada 6 ahli keluarga. Kereta Wira kira dah tak muat seat dah apatah lagi kereta kancil silver tu yang comel macam cik ayang tu. Masa baby ni ok la lagi...dah beso sikit hari lagi mau berebut kerusi (macam dalam politik la pulak), tengok lak kengkawan dah ramai yang guna MPV dan yang sewaktu dengannya.


Apalagi... thinking cap!

Gambar Hiasan
Grand Livina...dah jadi kereta idaman orang lain..."kaler" hitam, siap singgah kat rumah lagi...

Gambar Hiasan
Estima memang menjadi "pojaan" hatiku,...lebih-lebih lagi "kaler" putih, tapi apakan daya...

Gambar Hiasan
"Proton MPV"? Cantik gak kan? Member yang sempat tengok ruang dalaman di kilang Tanjong Malim kata, "luas macam Innova!" Kot-kot sangkut dalam peraduan "Menamakan Proton MPV"...!

DUN: Anak aku yang sulung kata, "kalau ayah tak cukup duit nak beli kereta ni , ambil je duit raya kakak yang RM 93.00 tu." Gulp!!!

Wednesday, October 22, 2008

"Happy Birthday Kak Long!"

Tak muat nak tulis nama daaa...janji "ropa" sedap!

"Cover" sikit gigi tu...abang ngah pun tumpang sekaki ye...

Sapa punya birthday ni abang ngah oii...

Genap berumur 7 tahun (21 Oktober 2008)

Happy Birthday to you (2X)
Happy Birthday to Safwah Malyanah
Happy Birthday to you...!
Tepuk abang ngah...jangan dok nak terkam kek tu...sabar!


DUN: Alhamdulillah...seronok tengok anak-anak gembira.

Friday, October 17, 2008

Anak Ke 4 : Safwah Malihah

Nama : Safwah Malihah bt Sahariddun
Makna : Safwah (yang terbaik) Malihah (yang cantik manis)
Tarikh Lahir : 11 September 2008

Gambar setelah genap berumur 1 bulan.

Wednesday, October 15, 2008

Mantera Beradu : Tersurat Dan Tersirat

Masih belum sempurna....

Gerakkan hati hati gerakkan
Pandanglah aku akulah dia

Kulitku tebal kukebal ingatku kebal
Banyak berbual makan angin kembung perut mual

Resah dan tidak senang hidup tak pernah lenang
Ku schizo paranoia takut pecah tembelang


Pecah tembelang peta dah hilang
Bangau dah pulang suara sumbang

Lidahku kaku tak selicik kuku teman baikku buku
Biniku pena tak pernah lena
Aku suka mengintai pantang ditenung
Berakhir pertelingkahan dalaman pasti belum

Ikut gerak hati pena melayang
Dilihat dua layang pandang taklah segarang
Takat meradang tanya abang gedang apa barang?
Badan macam badang main acah belakang parang
Kuhunuskan keris musuh ada pistol
Tradisi kekalkan adaptasi harus betul

Tujuh baris keramat tujuh garis penamat
Baik berpada biar jahat asal selamat
Ramai saudaraku yang baik telah dipijak


Awan mendung yang berarak bawa tangis bawa resah rebah rindu yang terkumpul
Semua gerak dan kalimat semua janji yang terikat lebur di sisiMu

Yo! Ijazah terbaik datangnya dari jalanan
Dari pengalaman bercakar dan bersalaman
Konflik motivasi cuba meditasi
Positif yang benci jadi inspirasi pagi
Peduli itu interpretasi basi
Pekakkan sebelah alang biar keduanya
Muka cantik soalan bodoh yang ditanya
Jadi melodi yang lebih hina dari zina
Lu bikin dosa kubikin prosa
Testosterone testarosa

cita-cita sosa kl kl cosa nostra
Jalan berliku ku harung roller coaster
Gah sentosa tiada penyesalan luas pandangan jauh dah berjalan
Tak sempurna masih ada kejanggalan
Gagal merancang, merancang kegagalan


Awan mendung yang berarak bawa tangis bawa resah rebah rindu yang terkumpul
Semua gerak dan kalimat semua janji yang terikat lebur di sisiMu

Kucing bawa tidur rimau bawa ngigau
masuk tempat orang bawa otak bukan pisau


Naik bukit angkuh cakap ayah jangan risau
Turun bukit pucat dengar tiga miaw
Kucing bawa tidur rimau bawa ngigau
Masuk tempat orang bawa otak bukan pisau
Tolak pintu gua tiga kerat tenaga
Kosong tak dijaga sampai datang tiga naga
Ingat nak berlaga tapi takkan boleh menang
Menang dengan otak tak mesti dengan pedang
Sebelum jadi naga ikan koi renang-renang
Pura-pura salah jawapan untuk naik berang
Panggil lima kawan atau biar pergi laju
Risaukan perkara temeh kita tak akan maju
Muka sama hijau hati siapa tahu
Merah dah menyala pasti mati siapa mahu
Gagap tiga kali bercakap benar saja
Bulan terang ramai yang keluar buat kerja
Panjat pokok buluh cari tukun air terjun
Naik sampai nampak dah terpegun turun
Tiga ular ikut lompat atau paut
Kalau lari mati jika belok maut


Awan mendung yang berarak bawa tangis bawa resah rebah rindu yang terkumpul
Semua gerak dan kalimat semua janji yang terikat lebur di sisiMu

Puisi hatimu hatimu puisi
Palu hatiku...palu hatiku

Kulit tak bersalin walau saling ganti baju
Pandang sini pandang sini ku berbahasa baku
Tatakata nahu himpun jadi satu
Mantera beradu dengan irama dan lagu
Akhirnya sempurna...


Sumber : Lirik lagu Malique ft M. Nasir.

DUN:Bakal Juara Lagu ni.

Tuesday, September 30, 2008

Salam Lebaran


Thursday, September 11, 2008

Allah Maha Mendengar, Maha Penyayang dan Maha Segala-galanya!

Minggu ini aku menghitung hari lantaran tarikh isteriku dijangka melahirkan anak kami kian tiba. Sementelah isteriku memberitahu bahawa doktor pakar menetapkan bahawa hari Sabtu, 13 September 2008 isteriku perlu "dipaksa" bersalin sekiranya tidak bersalin secara normal sehingga ke tarikh itu. Kebimbangan isteriku menjadi-jadi kerana mengetahui bahawa ubat yang digunakan untuk "memaksa" proses bersalin itu boleh menyebabkan kesakitan yang berganda.

Lantas aku sebagai seorang suami hanya mampu menenangkannya dan berdoa kepada Allah agar isteriku bersalin sebelum tarikh tersebut. Alhamdulillah...sekitar jam 10.00 pagi tadi, isteriku selamat melahirkan seorang bayi perempuan setelah mula keluar "tanda-tanda" untuk bersalin ketika bangun untuk sahur. Allah yang menentukan segala-galanya!

DUN: Terima kasih kepada jururawat-jururawat dan petugas-petugas Hospital Slim River. Semoga Allah sentiasa merahmati anda!

Tuesday, September 9, 2008

Salah Siapa?

Jumaat lepas ketika aku dalam perjalanan menunaikan Solat Jumaat, betul-betul di satu persimpangan aku "dikejutkan" dengan tindakan seorang "kakak" yang membelok kereta keluar dari simpang tanpa memberi isyarat sedangkan ketika itu aku berada di jalan utama. Mujur aku sempat memperlahankan kenderaan. Hairannya, pemandu tersebut terus memandu tanpa rasa bersalah atau sekurang-kurangnya memberi isyarat maaf. Lantas teringat aku pada satu tajuk perbincangan berkaitan "pemandu wanita vs pemandu lelaki" yang dikelolakan oleh sebuah stesen radio yang sentiasa panas.


Mungkin "kakak" tadi kecemasan dan oleh kerana tiada apa-apa yang berlaku, aku terus membontoti kereta tersebut untuk meneruskan perjalanan ke masjid. Tiba-tiba aku terpandang satu pelekat yang dilekatkan pada cermin belakang keretanya yang bertulis Perlahan Sikit "Brader"!

Gambar hiasan (dipetik dari juliansi.blogspot.com)

DUN: Siapa yang bersalah? Tetiba je aku teringat lagu Kak Melah...

Thursday, September 4, 2008

ADUN Behrang vs DUN Behrang 2020

Sedikit terlewat ke masjid malam tadi menyebabkan aku terus menunaikan solat Tahiyatul Masjid dengan segera. Tanpa disedari rupa-rupanya aku bersembahyang bersebelahan dengan YB Jamaluddin, ADUN Behrang. Lebih-lebih lagi dengan baju melayu Johornya dan kain pelikat "biasa" yang membuatkan aku "tak perasan".

Sesudah selesai solat tarawih, Pak Imam bertugas yang juga merupakan Pengerusi Badan Khairat Kematian Behrang 2020, membawa aku berjumpa YB untuk menceritakan masalah berkaitan tanah perkuburan di kawasan perumahan kami. Aku adalah Setiausaha Badan Khairat Kematian tersebut, justeru Pak Imam membawa aku, tiada "seekor udang di sebalik mee" pun.

Sebelum pulang, YB sempat menjelaskan "duduk perkara sebenar" isu panas sejak seminggu dua ini. Aku dan Pak Imam mendengar sendiri penjelasan yang dikeluarkan oleh YB.

DUN: Hanya Allah Maha Mengetahui...dan Allah itu Maha Adil!

Friday, August 29, 2008

Perpaduan Teras Kejayaan


Rekabentuk logo ini diilhamkan dari ikatan 3 figura yang saling berganding bahu menunjukkan perpaduan erat melambangkan ”Perpaduan Teras Kejayaan”.

3 ikatan figura manusia saling berganding bahu menunjukkan rakyat yang bekerjasama di antara satu sama lain dalam menjaga keamanan dan memajukan negara.

3 rupa bentuk manusia digayakan bergandingan bahu adalah mewakili kaum-kaum di Malaysia yang bersefahaman bagi menunjukkan mereka telah mencapai kejayaan dalam perpaduan.

Warna merah simbol keberanian rakyat. Putih simbol kesetiaan keseluruhan rakyat Malaysia. Warna biru melambangkan perpaduan yang dijalinkan oleh kaum-kaum di Malaysia. Manakala warna kuning pula melambangkan Sistem Beraja dan Yang di-Pertuan Agong. Ianya juga membawa maksud warna kegemilangan/keemasan yang dikecapi oleh rakyat Malaysia.

Tuesday, August 26, 2008

Indahnya Ramadhan

Abu Hurairah ra. meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Umatku telah dikurniakan dengan lima perkara yang istimewa yang belum pernah diberikan kepada sesiapa pun sebelum mereka. Bau mulut daripada seorang Islam yang berpuasa adalah terlebih harum di sisi Allah daripada bau haruman kasturi. Ikan-ikan di lautan memohon istighfar (keampunan) ke atas mereka sehinggalah mereka berbuka puasa".

Allah mempersiapkan serta menghiasi jannah yang khas setiap hari dan kemudian berfirman kepadanya: "Masanya telah hampir tiba bilamana hamba-hambaKu yang taat akan meninggalkan segala halangan-halangan yang besar (di dunia) dan akan mendatangimu."

Pada bulan ini syaitan-syaitan yang durjana dirantaikan supaya tidak menggoda mereka ke arah maksiat-maksiat yang biasa mereka lakukan pada bulan-bulan selain Ramadhan. Pada malam terakhir Ramadhan (orang-orang yang berpuasa ini) akan diampunkan." Maka sahabat-sahabat Rasulullah SAW pun bertanya: "Wahai Pesuruh Allah, adakah itu malam lailatul Qadar?" Dijawab oleh Rasulullah SAW: "Tidak, tetapi selayaknya seorang yang beramal itu diberi balasan setelah menyempurnakan tugasnya."

DUN : Selamat menjalani ibadah puasa kepada semua umat Islam.


Wednesday, August 13, 2008

3 Hati 1 Rasa


Pagi hari minggu yang lepas, aku yang dalam perjalanan ke pasar terserempak dengan 2 auntie dan 1 uncle berbangsa Cina terbongkok-bongkok mengutip sesuatu di persimpangan jalan utama Taman Orkid.

Lalu aku memberhentikan kereta dan bertanya kepada mereka apa yang sedang dilakukan. Jawapan yang agak mengejutkan aku terima apabila mereka menunjukkan genggaman masing-masing penuh berisi paku karat berukuran setengah inci.

Ketika itu terbit rasa bangga melihat kesungguhan "3 hati mulia yang mempunyai 1 rasa" dengan payah mengutip satu persatu paku karat tersebut sejak satu jam yang lalu. Seketika kemudian aku berepilog sendiri...andai kata paku-paku itu terjatuh tanpa disedari oleh pembelinya, maafkan dia...tapi sekiranya paku-paku itu sengaja ditabur di situ...,

"Cilaka ini olang oooo!" kata salah seorang auntie yang mengutip paku-paku yang bertaburan.

DUN : Lu fikirlah sendiri...!!!

Friday, August 8, 2008

Oh kome, deroyan dah berbunge!


Oh kome, durian udah luruh...mari kita cepat pergi suluh! Musim deroyan dah tibe weh! Kome idak ke turut sama berpesta deroyan...teman awal-awal lagi dah pekena...mana boleh nengok je. Rugi le...

Teman sebenonye bukan nak cerita sangat pasal deroyan ni...tapi pasal produk yang terhasil daripada deroyan iaitu tempoyak. Tempoyak ni memang salah satu kegemaran teman...buat penyelera ketika makan nasi...tapi tempoyak mentah ni kena yang baru, kalo dah mula masam teman dah tak gemor...yang itu kena buat gulai ke, buat sambal tumis ke...

Apa yang teman nak kongsi ni ialah bagaimana menjaga tempoyak supaya tidak masam...ni tips ni teman dapat daripada makcik yang jual tempoyak tahun lepas. Makcik tu kata, beli tempoyak banyak-banyak (agak-agak cukup stok untuk setahun), lepas tu masukkan ke dalam bekas aiskrim yang dah kosong (semestinya) sampai penuh, bila selesai masukkan bekas tadi ke dalam peti ais (bahagian beku). Bila nak guna tempoyak tu, potong agak-agak cukup untuk waktu itu, dan selebihnya simpan balik ke dalam peti ais. Harus diingatkan, potong tempoyak yang dah keras tu terlebih awal...supaya sempat kembali ke asal...kalo idak kome nengok je le tempoyak keras tu...kalo tak sabo kokak sorang sikit...hehehe!

Wednesday, July 30, 2008

Misconception In Islam

MISCONCEPTION #1: Muslims are violent, terrorists and/or extremists.

The Quran says: "Fight in the cause of God against those who fight you, but do not transgress limits. God does not love transgressors." (Quran 2:190) "If they seek peace, then seek you peace. And trust in God for He is the One that heareth and knoweth all things." (Quran 8:61) War, therefore, is the last resort, and is subject to the rigorous conditions laid down by the sacred law. The term 'jihad' literally means 'struggle'. Muslims believe that there are two kinds of jihad. The other 'jihad' is the inner struggle of the soul which everyone wages against egotistic desires for the sake of attaining inner peace.

MISCONCEPTION #2: Islam oppresses women.

The Messenger of God (peace be upon him) said: "The most perfect in faith amongst believers is he who is best in manner and kindest to his wife."

MISCONCEPTION #3: Islam was spread by the sword and intolerant of other faiths.

The Quran says: "God forbids you not, with regards to those who fight you not for [your] faith nor drive you out of your homes, from dealing kindly and justly with them; for God loveth those who are just. 60:8)

Freedom of religion is laid down in the Quran itself: "There is no compulsion (or coercion) in the religion (Islam). The right direction is distinctly clear from error". (2:256)

Christian missionary, T.W. Arnold had this opinion on his study of the question of the spread of Islam: ".. of any organized attempt to force the acceptance of Islam on the non-Muslim population, or of any systematic persecution intended to stamp out the Christian religion, we hear nothing. Had the caliphs chosen to adopt either course of action, they might have swept away Christianity as easily as Ferdinand and Isabella drove Islam out of Spain, or Louis XIV made Protestanism ..."

Racism is not a part of Islam, the Quran speaks only of human equality and how all peoples are equal in the sight of God. "O mankind! We created you from a single soul, male and female, and made you into nations and tribes, so that you may come to know one another. Truly, the most honored of you in God's sight is the greatest of you in piety. God is All-Knowing, All- Aware. (49:13)

MISCONCEPTION #4: Muslims are barbaric, backward people.

Among the reasons for the rapid and peaceful spread of Islam was the simplicity of its doctrine-Islam calls for faith in only one God worthy of worship. It also repeatedly instructs man to use his powers of intelligence and observation. Within a few years, great civilizations and universities were flourishing, for according to the Prophet (pbuh), 'seeking knowledge is an obligation for every Muslim man and woman'.

The synthesis of Eastern and Western ideas and of new thought with old, brought about great advances in medicine, mathematics, physics, astronomy, geography, architecture, art, literature, and history. Many crucial systems such as algebra, the Arabic numerals, and also the concept of the zero (vital to the advancement of mathematics), were transmitted to medieval Europe from Islam. Sophisticated instruments which were to make possible the European voyages of discovery were developed, including the astrolabe, the quadrant and good navigational maps.

MISCONCEPTION #5: Muhammad was the founder of Islam and Muslims worship him.

While Muhammad (pbuh) was chosen to deliver the message, he is not considered the "founder" of Islam, since Muslims consider Islam to be the same divine guidance sent to all peoples before. Muslims believe all the prophets from Adam, Noah, Moses, Jesus etc. were all sent with divine guidance for their peoples. Every prophet was sent to his own people, but Muhammad(pbuh) was sent to all of mankind. Muhammad is the last and final messenger sent to deliver the message of Islam. Muslims revere and honor him (pbuh) for all he went through and his dedication, but they do not worship him. "O Prophet, verily We have sent you as a witness and a bearer of glad tidings and a warner and as one who invites unto God by His leave and as an illuminating lamp."(33:45-6)

MISCONCEPTION #6: Muslims don't believe in Jesus or any other prophets.

Muslims respect and revere Jesus, upon him be peace, and await his Second Coming. They consider him one of the greatest of God's messengers to mankind. A Muslim never refers to him simply as 'Jesus', but always adds the phrase 'upon him be peace' (abbreviated as (u) here). The Quran confirms his virgin birth (a chapter of the Quran is entitled 'Mary'), and Mary is considered the purest woman in all creation. The Quran describes the Annunciation as follows:

"Behold!" the Angel said, "God has chosen you, and purified you, and chosen you above the women of all nations. O Mary, God gives you good news of a word from Him whose name shall be the Messiah, Jesus son of Mary, honored in this world and the Hereafter, and one of those brought near to God. He shall speak to the people from his cradle and in maturity, and shall be of the righteous." She said: "O my Lord! How shall I have a son when no man has touched me?" He said: "Even so; God creates what He will. When He decrees a thing, He says to it, "Be!" and it is" (Quran 3:42-47)

Jesus (u) was born miraculously through the same power, which had brought Adam (u) into being without a father: "Truly, the likeness of Jesus with God is as the likeness of Adam. He created him of dust, and then said to him, 'Be!' and he was." (3:59) During his prophetic mission Jesus (u) performed many miracles. The Quran tells us that he said: " I have come to you with a sign from your Lord: I make for you out of clay, as it were, the figure of a bird, and breath into it and it becomes a bird by God's leave. And I heal the blind, and the lepers, and I raise the dead by God's leave." (3:49) Neither Muhammad (pbuh) not Jesus (u) came to change the basic doctrine of the brief in One God brought by earlier prophets, but to confirm and renew it.

In the Quran Jesus (u) is reported as saying that he came: "To attest the law which was before me. And to make lawful to you part of what was forbidden you; I have come to you with a sign from your Lord, so fear God and obey Me. (3:50) The Prophet Muhammad (pbuh) said: "Whoever believes there is no god but God, alone without partner, that Muhammad (pbuh) is His messenger, that Jesus is the servant and messenger of God, His word breathed into Mary and a spirit emanating from Him, and that Paradise and Hell are true, shall be received by God into Heaven. "(Hadith related by Bukhari).


click here...

Thursday, July 24, 2008

Kaedah Mengingat Semasa Belajar

Tidak dinafikan sememangnya banyak kaedah mengingat yang diguna pakai dan ianya bergantung kepada penerimaan dan pemahaman seseorang individu. Bagi aku, satu kaedah mengingat yang paling berkesan dan masih kekal sehingga kini ialah "Cara Mengingat Warna Pelangi". Kredit kepada guru semasa di sekolah rendah yang menggunakan kaedah ini dan sekarang aku gunakan untuk anak-anak. Caranya ialah hafal ayat ini (mungkin ramai yang sudah tahu):

Muthu Jual Kacang Hijau Balik India Utara

Menariknya ayat tersebut ialah, ianya relevan dan mudah diterima pakai. Huraiannya seperti berikut:

M - Muthu (seorang berbangsa India)

J - Jual

K - Kacang (kebiasaan bagi orang India menjual kacang)

H - Hijau (ada bermacam jenis kacang antaranya Kacang Hijau)

B - Balik

I - India

U - Utara (kebiasaan bagi peniaga India ini akan balik ke negara asal mereka. Cth: India Utara)

Kaitannya dengan warna pelangi ialah :

M - Merah

J - Jingga

K - Kuning

H - Hijau

B - Biru

I - Indigo

U- Ungu

Mari kita lihat warna pelangi yang sebenar...





Kepada anak-anak, lepas ni kalau guru suruh warnakan gambar pelangi ikut urutan...nah, silakan!

Sumber Gambar: Wikipedia

DUN : Suka dengar lagu Pelangi Petang. Kesimpulannya, cubalah teknik-teknik yang sesuai supaya pembelajaran berlaku dalam suasana yang menggembirakan...contohnya menukar lirik lagu popular berdasarkan fakta dalam sesuatu mata pelajaran...tentu menarik!

Thursday, July 17, 2008

Malaysiaku Permai #1 : Grand Kampar Hotel

Bidang kerja aku ini melibatkan aktiviti mesyuarat, kursus atau bengkel yang memerlukan aku dan rakan-rakan menginap di hotel. Sehingga kini entah berapa buah hotel telah aku pergi...dan setiap kali itu jugalah aku berhajat untuk membawa keluargaku ke sana terutama ke hotel yang benar-benar memberikan keselesaan.

Tambahan pula setiap kali pulang dari hotel-hotel berkenaan, anak-anak sering bertanyakan di mana aku tinggal dan bagaimana rupa bentuk sebuah hotel. Lantaran kesempatan yang ada maka tanggal 28 dan 29 Jun yang lalu, aku "berjaya" membawa keluargaku berehat di Grand Kampar Hotel...


Pahitnya Hempedu # 1: Pulangkan

Sepasang suami isteri meninggalkan anak untuk diasuh pembantu rumah semasa keluar bekerja. Anak tunggal pasangan ini, perempuan berusia tiga setengah tahun. Bersendirian di rumah dan kerap dibiarkan bermain di luar, tetapi pintu pagar tetap dikunci. Suatu hari dia terjumpa sebatang paku karat. Dia pun melakar simen tempat letak kereta ayahnya tetapi kerana diperbuat daripada marmar, lakaran tidak kelihatan. Dicubanya pada kereta baru ayahnya yang kebetulan menaiki kereta lama ke tempat kerja.Ya... kerana kereta itu bewarna gelap, lakarannya jelas. Apa lagi kanak-kanak ini pun melakarlah melahirkan kreativitinya. Penuh sebelah kanan dia beredar ke sebelah kiri kereta. Dilakarnya gambar ibu dan ayahnya, gambarnya sendiri, lukisan ayam, kucing dan sebagainya mengikut imaginasinya. Kejadian itu langsung tak disedari si pembantu rumah.

Pulang petang itu, terkejut badaklah pasangan itu melihat kereta yang baru setahun dibeli dengan bayaran ansuran, berbatik-batik. Si bapa yang belum pun masuk ke rumah terus menjerit,

"Siapa punya kerja ni?"

Pembantu rumah yang tersentak dengan jeritan itu berlari keluar. Dia juga beristighfar. Mukanya merah padam ketakutan tambah-tambah melihat wajah bengis tuannya. Sekali lagi diajukan pertanyaan keras kepadanya, dia terus mengatakan,

"Tak tahu... !"

"Duduk di rumah sepanjang hari tak tahu, apa kau buat?" herdik si isteri lagi. Si anak yang mendengar suara ayahnya, tiba-tiba berlari keluar dari bilik. Dengan penuh manja dia berkata,

"Ita buat ayahhh.. cantik kan?!" katanya menerkam ayahnya ingin bermanja seperti selalu.

Si ayah yang hilang sabar merentap ranting kecil pokok bunga raya di depannya, terus dipukul bertalu-talu tapak tangan anaknya. Si anak yang tak mengerti apa-apa terlolong-lolong dan menangis kesakitan sekaligus ketakutan. Puas memukul tapak tangan, si ayah memukul pula belakang tangan anaknya. Si ibu cuma mendiamkan diri, mungkin setuju dan berasa puas dengan hukuman yang dikenakan. Pembantu rumah melopong, tak tahu nak buat apa-apa. Si bapa cukup rakus memukul-mukul tangan kanan dan kemudian tangan kiri anaknya. Selepas si bapa masuk ke rumah dituruti si ibu, pembantu rumah menggendong anak kecil itu, membawanya ke bilik.

Dilihatnya tapak tangan dan belakang tangan si anak kecil luka-luka. Pembantu rumah memandikan anak kecil itu. Sambil menyiram air sambil dia menangis. Anak kecil itu pula terjerit-jerit menahan kepedihan sebaik luka-luka itu terkena air. Si pembantu rumah kemudian menidurkan anak kecil itu. Si bapa sengaja membiarkan anak itu tidur bersama pembantu rumah.

Keesokan harinya, kedua-dua belah tangan si anak bengkak. Pembantu rumah mengadu,

"Sapukan minyak gamat tu!" balas tuannya, bapa si anak. Pulang dari kerja, dia tidak melayan anak kecil itu yang menghabiskan masa di bilik pembantu. Si bapa konon mahu mengajar anaknya. Tiga hari berlalu, si ayah langsung tidak menjenguk anaknya sementara si ibu juga begitu tetapi setiap hari bertanya kepada pembantu rumah.

"Ita demam... " jawap pembantunya ringkas.

"Bagi minum panadol tu," balas si ibu. Sebelum si ibu masuk bilik tidur dia menjenguk bilik pembantunya. Apabila dilihat anaknya Ita dalam pelukan pembantu rumah, dia menutup semula pintu. Masuk hari keempat, pembantu rumah memberitahu tuannya bahawa suhu badan Ita terlalu panas.

"Petang nanti kita bawa ke klinik. Pukul 5.00 siap" kata majikannya itu.

Sampai waktunya si anak yang longlai dibawa ke klinik. Doktor mengarahnya ia dirujuk ke hospital kerana keadaannya serius. Setelah seminggu di wad pediatrik doktor memanggil bapa dan ibu kanak-kanak itu.

"Tiada pilihan.." katanya yang mencadangkan agar kedua-dua tangan kanak-kanak itu dipotong kerana gangren yang terjadi sudah terlalu teruk.

"Ia sudah bernanah, demi nyawanya kedua-dua tangannya perlu dipotong dari siku ke bawah" kata doktor.

Si bapa dan ibu bagaikan terkena halilintar mendengar kata-kata itu. Terasa diri tunggang terbalik, tapi apalah dapat dikatakan. Si ibu meraung merangkul si anak. Dengan berat hati dan lelehan air mata isterinya, si bapa terketar-ketar madandatangani surat kebenaran pembedahan selepas diberi penerangan terperinci tentang keadaan sebenar anaknya. Keluar dari bilik pembedahan, selepas ubat bius yang dikenakan habis, si anak menangis kesakitan. Dia juga terpinga-pinga melihat kedua-dua tangannya berbalut putih. Direnung muka ayah dan ibunya. Kemudian ke wajah pembantu rumah. Dia mengerutkan dahi melihat mereka semua menangis.Dalam seksaan menahan sakit, si anak yang keletah bersuara dalam linangan air mata.

"Abah.. Mama... Ita tak buat lagi. Ita tak mau ayah pukul. Ita tak mau jahat. Ita sayang abah.. sayang mama." katanya berulang kali membuatkan si ibu gagal menahan rasa.

"Abah.. bagilah balik tangan Ita. Buat apa ambil.. Ita janji tak buat lagi! Ita nak makan macam mana? Nak main macam mana? Ita janji tak conteng kereta lagi," katanya bertalu-talu. Bagaikan gugur jantung si ibu mendengar kata-kata anaknya. Meraung dia sekuat hati namun takdir yang sudah terjadi, tiada manusia dapat menahannya.


Sumber : Emel Rakan



Thursday, June 26, 2008

How to be a Successful Husband

1. Dress up for your wife, look clean and smell good.

When was the last time us men went shopping for designer pajamas? Just like the husband wants his wife to look nice for him, she also wants her husband to dress up for her too. Remember that Rasulullah (saw) would always start with Miswak when returning home and always loved the sweetest smells.

2. Use the cutest names for your wife.

Rasulullah (saw) had nicknames for his wives, ones that they loved. Call your wife by the most beloved names to her, and avoid using names that hurt her feelings.

3. Don't treat her like a fly.

We never think about a fly in our daily lives until it 'bugs' us. Similarly, a wife will do well all day - which brings no attention from the husband - until she does something to 'bug' him. Don't treat her like this; recognize all the good that she does and focus on that.

4. If you see wrong from your wife, try being silent and do not comment!

This is one of the ways Rasulullah (saw) used when he would see something inappropriate from his wives (ra). It's a technique that few Muslim men have mastered.

5. Smile at your wife whenever you see her and embrace her often.

Smiling is Sadaqah and your wife is not exempt from the Muslim Ummah. Imagine life with her constantly seeing you smiling. Remember also those Ahadith when Rasulullah (saw) would kiss his wife before leaving for Salah, even if he was fasting.

6. Thank her for all that she does for you. Then thank her again!

Take, for example, a dinner at your house. She makes the food, cleans the home, and a dozen other tasks to prepare. And sometimes the only acknowledgement she receives is that there needed to be more salt in the soup. Don't let that be; thank her!

7. Ask her to write down the last ten things you did for her that made her happy. Then go and do them again.

It may be hard to recognize what gives your wife pleasure. You don't have to play a guessing game, ask her and work on repeating those times in your life.

8. Don't belittle her desires. Comfort her.

Sometimes the men may look down upon the requests of their wives. Rasulullah (saw) set the example for us in an incident when Safiyyah (ra) was crying because, as she said, he had put her on a slow camel. He wiped her tears, comforted her, and brought her the camel.

9. Be humorous and Play games with your wife.

Look at how Rasulullah (saw) would race his wife A'ishah (ra) in the desert. When was the last time we did something like that?

10. Always remember the words of Allah's Messenger (saw),

"The best of you are those who treat their families the best. And I am the best amongst you to my family."
Try to be the best!

In conclusion: Never forget to make Doa to Allah Ta'ala to make your marriage successful.

And Allah Ta'ala knows best.

By Muhammad Alshareef.