Followers

Thursday, February 5, 2009

Apa Yang Orang Cemerlang Bincangkan

“Orang-orang gagal suka berbincang mengenai hal orang lain. Orang-orang sederhana suka berbincang mengenai peristiwa yang berlaku di sekitarnya. Orang-orang berjaya pula, suka berbincang mengenai perkara yang dapat mengubah diri mereka ke arah pencapaian yang lebih cemerlang, lebih baik dari yang sebelumnya.”

Bila kita tekad mahu menjadi orang yang cemerlang, hentikan bercakap lebih banyak tentang orang lain, apa yang mereka lakukan, kegagalan mereka, bisnes mereka dan apa yang membuat kita tidak puas hati dengan sikap mereka.

Tetapi, ubah sikap itu dengan memfokus kepada perubahan yang boleh diaplikasikan pada diri Anda sendiri, supaya dapat membentuk Anda menjadi orang yang cemerlang, tak kira cemerlang dalam pelajaran, kerjaya mahupun perniagaan.

Salah satu sikap orang cemerlang adalah, mereka sentiasa berubah supaya dapat memajukan diri kepada level yang lebih baik.

Mereka meniru sikap orang-orang yang lebih cemerlang daripada mereka lalu menyerapnya menjadi sikap diri sendiri.

Tips motivasi kali ini, cari orang-orang cemerlang, tiru pemikiran mereka, mindset mereka dan kalau boleh berkongsi aspirasi mereka, agar Anda juga dapat berjaya seperti mereka!

Oleh Shukri Abdullah.

DUN: Gembira dikelilingi rakan blogger yang cemerlang...dan suka berkongsi aspirasi ngan blogger yg namanya azlanlin.

5 comments:

sonata anak kancil said...

Sama lah juga, peniaga majukan perniagaan, tak pernah cukup,semakin mahu memperkembangkan empayer perniagaannya...

azlanlin said...

aku suka artikel kali ni..bravoooo!

DUN A. RANI said...

To sonata : kalo kembangkan empayar pastu bantu sana sini demi Islam, alhamdulillah...

To azlan : ooo...suka yg cenggini ek?
patut arr ada terbaca kata mike kaunselor....

azlanlin said...

Aku kaunselor? Waduhhh..jenuh jugak tu!!! Apa la yg aku tau??? Ngeteh, boleh leee..itu je aku tau!!

DUN A. RANI said...

To azlanlin: walaupun mike tak ngaku mike kaunselor..tp ciri2 seorg kaunselor tu mmg ada sgt pd mike...ngeteh tu salah satu drp proses keunseling tuuu!!!