Followers

Friday, February 13, 2009

Ulam Oh Ulam!

Kelihatan opah sedang memetik pucuk putat untuk dibuat ulam sebagai memenuhi tuntutan cik ayang yang sekali-sekala ingin bermanja dengan ibunya ketika pulang bercuti ke kampung baru-baru ini.

Abang Ngah : Opah buat ape tu?

Opah : Ambil ulam ibu.

Abang Ngah : Ulam bapa tak de ke?

Ni la "ropa" ulam yang dimaksudkan...pucuk putat dan buah putat. Sebelum menjadi "somi" cik ayang, aku sendiri pun tak pernah kenal dan dengar pasal pokok ni...khabarnya menjadi kegemaran orang-orang "utara". Sekarang jangan cakap la...kalo balik je kampung sana, inilah ulam kegemaran aku...sedap...kelat-kelat lemak! Cecah lak ngan sambal tempoyak...perghhhh!!!

DUN : Ada ulam bapa ke brader oneZ?

11 comments:

sonata anak kancil said...

Bila ibu makan ulam + bapa makan ulam = ulam ibu bapa.

Ulam ni ada gak makan, tapi buahnya tak pernah!Makan macam mana buah tu?
Kopek - potong/hiris - makan cecah sambal belacan ke / makan gitu saja ke? - apa rasanya?

julietchun said...

Tak penah dgr plak nama ulam ni. buahnya bleh mkn ke? Npk cam keras je. Lenkali suruh org lelaki yg petik ulam tu, jadilah ulam bapa,hik,hik.

DUN A. RANI said...

To sonata : buahnye pun kelat-kelat lemak...makan cecah sambal je kot...wat ulam gak...sebab cik ayang ajo camtu je...

To JC: nmpk je mcm keras...tp masih leh kokak....rangup...dijamin x patah gigi!

ONE ZABA said...

ada... sapa kata tak da. ulam bapa adalah ulam yang tiada tolak tandingnya yak ni kasih dan sayang cicah cinta... cewahhhh!!!!

DUN A. RANI said...

Wah...terkesima sekejap...dasat la brader oneZ nih...mcm shahrukh khan daaa...tp setuju je...contoh "somi" mithali...

azlanlin said...

Bapa suka dok menumbuk sambal utk cicah ulam dan rajin bebenor "mengulam" jer... hehehhe

DUN A. RANI said...

Uikss...ni bukan terkesima sekejap lagi nih...ni kena hayati...dalam sungguh kata-kata brader Lan kali ni...nak kata musim ujan idak gak! Ni mesti jeles ngan hamster ni...

kakngah said...

pucuknya.. pernh makan, buahnya.. belum lg. boleh buat jeruk ke buahnya tu??

DUN A. RANI said...

tak dapek nk nolong la kak ngah...ari tu den makan cam tu yo...kono tanyo org utara ni hah...den ni tak berapo utaro!

Tattibau said...

Saya pun pertama kali jumpa pada tahun 2004 dulu di kompaun Balai Polis Bt Kepong, Johor. Mata2 yg jaga muzium tu kata bagus buat ulam, maka saya cubalah! Hehe biasa jer, bes lagi kerdas/geduak!

DUN A. RANI said...

Kerdas a.k.a genuak tu jgn cakap la...yg fresh cam tu sedap...yg dh jeruk pun sedap...tambah dua tiga pinggan!