Followers

Monday, March 2, 2009

Abang Keli


Kisah ni tak ada kena mengena dengan abang yang jual keli ke...atau abang yang tangkap keli macam gambar yang di atas...

Alkisah, Abang Ngah kalau nak makan nasi...lauk ikan keli mesti ada... tak kisah le goreng gitu je ke, goreng berlada ke, gulai ke, bakar ke...asalkan keli! Dia sanggup tak makan seharian jika lauk ikan keli tak masuk dalam senarai menu...masalahnya aku ngan Cik Ayang ni dah tak boleh nak "tengok" ikan keli ni...

Dek kerana dah tak lalu...aku pun beli ikan talapia merah...buat bakar cicah kicap.

Abang Ngah : Hari ni tak de lauk keli ke?

Aku : Ni kakak ikan keli...sedap gak...cuba rasa. Sedap tak?

Abang Ngah : Sedap...

Selamat aku....minggu berikutnya...aku beli baung sungai...siap masak gulai lemak tempoyak.

Abang Ngah : Ibu masak lauk apa hari ni?

Aku : (mencelah sebelum Cik Ayang sempat menjawab) Ibu masak abang ikan keli...lagi sedap!

Abang Ngah : Betul la ayah...memang sedap! Nanti ayah beli abang ikan keli ni hari-hari ye...Abang Ngah suka la...

Cik Ayang pandang aku sambil tersenyum manis....

DUN: Sedap tu memang sedap...poket ni je yang tak berapa sedap!

15 comments:

kakngah said...

hahahha!! habis sume ikan kaum kerabat keli... lps ni mesti ade makngah keli, pak teh keli, tokcik keli dll

sonata anak kancil said...

dulu2 yang dok ajar abg ngah makan keli je nape? cuba campur, macam2 jenis ikan, tak de le timbul masalah skg ni.

Yg jadi masalah skg ialah nak mencipta jawapan, supaya ikan yang dihidangkan, adalah suku sakat ikan keli! tapi paknya pandai saikologi, bagus! jawapan biar tepat lagi betul...

ONE ZABA said...

mujur tak mintak ke ikan kerapu

iina said...

Salam singgah

Keli kegemaran saya.. selalu beli kat mana? dekat pasar TM ke? kat behrang2020 ada jual ke? dulu selalu makan kat kedai ikan bakar dekat rumah kebajikan jln ketoyong tuh..

DUN A. RANI said...

nak cuba kakngah keli dulu...mesti menyelerakan...tp ikan apa yg sesuai ek?

DUN A. RANI said...

To sonata:
Entah arrr...mmg asalnya hidang macam2 tp keli tu gak pojaan hatinya...puncanya dia makan kat rumah Opah Erranya la...stkat ni camtu le jawapan yg mampu...dah tak cukup nanti baru masuk bab gelpren keli ke...skrang lom sesuweiii...kang dia tanya gelpren tu apa lak!

DUN A. RANI said...

To 1Z:
Ikan kerapu jangan la...ayahnya pun berapa tahun skali baru merasa ikan tuh...huhuhuhu...sedih!!!

DUN A. RANI said...

To iina:
Slalu beli kt pasar TM...kt pak aji tu...murah dan bersih!

Ikan bakar Ocu Ami tu...memang salah satu kedai kegemaran abg ngah...keli bakar kt situ mmg superb! Hari tu dah rekomen brader azlan...tak tahu le camner...dia tak suka keli kot!

GPI SKSV said...

Salam.. cuba lak menu Ikan Keli masak kecor...

Fuhh! meleleh beb!
Sedap..

Kuah nya tu... Lemak2.. buh daun kecor.. My mother In law.. terer aa buat..
Lg pun ini menu org Sg Besar.. Sabak bernam...

kalo tempat lain.. mgkin xde..

* saya pun beli keli kat Pak Aji (yg ramah tu jugak) tapi tak penah lak btembung dgn brader Dun d situ...

DUN A. RANI said...

To GPI:
Len kali tulis penuh resepi kat sini...idak pun meh sini blog MIL mike tu...ate..buat terlior je...

Mike pun beli kt aji tu gak ek...pasni mesti pak aji tu glemer ngalah bebudak AF!

julietchun said...

aku ada komen wehhh,tapi ilang dlm banjir kilat kot, maklum ler KL ni pantang ujan lbt skit mula ler tenggelam.

sonata anak kancil said...

Dun : saya pun rasa "pelik" ikan keli & suku sakatnya ni sedap benar ke? Saya tak makan semua ikan2 sungai/darat ni! Puncanya mak pak dulu tak ajar, macam ni la jadinya. Pernah la ke belah2 utara - kedah/perak/langkawi - saya tengok, rakan2 ni suka bukan main makan ikan keli dengan nasi...saya tak reti langsung!

DUN A. RANI said...

To JC:
Komen tu ilang tak pe...jgn kamo lak dok main banjir waktu kilat sabung menyabung tu...bahaya! Ujan kat kl pun tak sama ngan ujan kat kampung...ujan kat kampung leh lari2 keliling pokok kelapa cam shahrukh ngan juhi chawla tu....

DUN A. RANI said...

To sonata: Memang keli dan suku sakatnye ni sedap sgt2 bg yg menggemarinya...penuh ngan isi dan tak de tulang halus2, tapi mmg ada yg tak leh "sentuh" ikan keli ni sebab kisah dolu2....cuma nk kata...dulu lain sekarang lain...

PROJEK KELI KANVAS said...

Nak tahu info-info best dan menarik mengenai ikan Keli,jemputlah datang ke...
http://kelipenang-aquamutiara.blogspot.com/
Salam ukhwah dari Penang... :)