Followers

Wednesday, September 9, 2009

Bila Rindu Ku Sebut Namamu...

Tanggal 09.09.09...

K,
Ku tak tahu mengapa tiba-tiba sahaja
Di dalam hati ini sering rindu padamu
Inginku meluahkan...

K
Setelah hampir setahun tidak ketemu
Rindu itu bertandang lagi
Harapanku Syawal ini
Engkau akan berada di sisi...
Dan yang paling menggembirakan
Rupanya dikau berada di daerah baru ku ini...

K yang selalu kurindui...

DUN: Giliran korang lak cerita makanan eksotik raya peberet korang ye...!

34 comments:

Che' Pit said...

salam DUN,

nak kata ketupat, nampak mcm lemang.. tapi nama nya K.. hmm kompius seketika.. atau mata sy ni yg dah tak kenal?

DUN Behrang 2020 said...

To Che' Pit:

Salam...
Tahniah jd 'pengkomen' yang pertama...

Mmg betul...bukan ketupat tu...tp inilah kegemaran saya masa dolu2...tiap2 tahun bonda masakkan...tp skrg bonda dah tak larat nak buat...jadi kena beli je la...

Na Shari said...

Huhu...Rasa syahdu la pulak tengok gambar tu. Tapi biasanya time raya, family saya buat nasi impit makan dengan gulai daging...Resepi turun temurun dari Moyang sampai la Mak saya... Sekarang ni yang dah lulus buat gulai daging tu...Kakngah saya la. Kami adik beradik yang lain belum dapat cop SIRIM dari Mak :)

DUN Behrang 2020 said...

To Na Shari:

Tentu gulai daging tu terlalu istimewa...hahaha...bila nak dapat cop SIRIM tu...biasa kalau ziarah rumah saudara mara atau rakan saya belasah semuanya tp kalau ada yg cam dalam gambar tu...alahai memang penawar rindu...!

kuIna LadyInRed said...

ingat kot en3 jiwang..

K tu saya la..."Kuina"
hehehe...

ketupat @ karas

DUN Behrang 2020 said...

To Kulna:

Hahaha...andai coretan itu bisa membahagiakanmu...cewahhhhh!!!

xiiinam said...

K aje namenye...?
Ate....Kabole bebeno Yob!

ku tak sempurna said...

K??

KTS apa??

hahahaha

lomang ko kotupat??
haaiiiihhhh... bulan poso ni, den maafkan la ekao...
hahahaha

kakngah said...

ape tu DUN?? osah ezotik eh...

julietchun said...

sekali tgk K tu mcm putu bambu.

iina said...

Alah thn nie xdapek laei mkn lomang jolobu.. waaaa... dapek mkn lomang glasgow yo ;)

ONE ZABA said...

mentang-mentang la kerja kat sinun...boleh la ko jumpa benda tu.
raya ni banyak la benda tu.

Zyma Saad said...

Errrkkk....K???
Ketupat?? Karas?? Kaya bun??

Weyyyyy,sedap tu!!! Bak sini sikit.
Aku nak sama...ko jgn makan sorang2. Bak sini....meh sini sikit.

LiNda said...

wahh..sejak menjak nie berjiwa sastera pulak .. heheh

hermm... happy mood ! it's good.

Rasanya makanan 'eksotik' tuh saya pernah rasa. Rupa memang macam lemang tapi bukan lemang. Rasanya pun sangat berlainan . Makanan wajib dimusim raya orang berdarah/keturunan Rawa daerah Gopeng .

(perbetulkan jika saya salah . tq)

DUN Behrang 2020 said...

To xiiinam:

Panggilan manje K je...

Ate...nanti teman kabo le...

DUN Behrang 2020 said...

To KTS:

Hahaha...bia ekau sumo poning kepalo...agak2 ekau kalau ketupek + lomang...apo nama yg sesuweiii?

DUN Behrang 2020 said...

To kakngah:

Tu psl den kato eksotik...meleleh air liur den ni hah...ado kek tompat tetontu yo...

DUN Behrang 2020 said...

To juliet:

Mentang2 K tu masak dlm buluh...sesedap rasa je ko kata putu bambu ye...

DUN Behrang 2020 said...

To iina:

Lomang jolobu tu camno lak rupo eh...ko pasal masak kek jolobu...

GPI SKSV said...

Ketupat Daun Pisang ?

1. Ketupat palas
2. Ketupat nasi
3. Ketupat sate
4. Ketupat bawang

SITI JAMALIAH BINTI RAMLI said...

Kelamai atau lomang topong...memang sedappp.....

DUN Behrang 2020 said...

To One Z:

Fuhhh...nasib bek ko tak bgtahu nama betul dia bro...tu la...dulu memang selalu la mak aku buat...bila datang siko...rupanya banyak kat sini...sukeeeeeee!!!

DUN Behrang 2020 said...

To Zyma saad:

Sedap tu mmg sedap weh..tp x la sampai menjilat buluh tu...

Mana ada aku makan sorang2...aku makan ngan anak beranak...untuk ko pun aku makan kan sekali...boleyyyy?

DUN Behrang 2020 said...

To Linda:

Tul tuuuuuuuu...dapat 100% markah...tp aku bukan org rawa...cuma suku sakat kelompok tuu...

DUN Behrang 2020 said...

To GPI:

Ishhh nape sume nama ketupat lak tu...pulak tu satu pun tak betul...cuba lg k...jgn putus asa...!!!

DUN Behrang 2020 said...

To Kak CT:

Tendangan bergaya drp Kak CT...golllllllll!!!

Kek sini ruponyo banyak KELAMAI a.k.a lomang topong tu kak...hikmah gak tuuuu!

LiNda said...

Wahh..dapat 100% . saya suka !

Time belajar dulu, saya ada buat kajian tentang mereka . Terutama makanan , gaya percakapan dan yang paling utama adat yang mereka pertahankan hingga sekarang . Fuhh ! memang salute habis .

DUN Behrang 2020 said...

To Linda:

Rupanya tempat kerja baru saya ni 'daerah mereka'...so saya baru syorkan supaya diadakan satu sudut mengenali budaya Melayu Rao/Rawa dalam ofis sbg mewujudkan watak selari dengan persekitaran...sdg kumpul bahan...

arsaili said...

salam..apakah makanan itu? tak pernah la nampak..atau gambar itu mengelirukan..ehehe

DUN Behrang 2020 said...

to arsaili:

Sesungguhnya gambar itu tidak mengelirukan...namanya KELAMAI a.k.a lemang tepung...dimasak hampir sama spt lemang biasa...cuma bahannya drp tepung+gula merah...sedap...ada peluang cubalah! Popular dikalangan masyarakat rawa dan seangkatan dengannya...

LiNda said...

wahh... awak memang ketua yang bagus. sangat menarik idea tuh .

Dan satu lagi .. selain batang paip yang sebesar alam tuh , keunikkan Gopeng ialah Gua .

DUN Behrang 2020 said...

To Linda:

Tkasih...tp sbnrnya ada ramai lg yg jauh lebih bagus dari saya...cuma lontaran idea tu datang sbb budaya ini cantik dan perlu dibanggakan...

Psl gua tu mmg saya tak tahu...semakin menarik daerah ini...TQ!

iina said...

wei dun.. mustilah makan kek jolobu dah omak abah mertua aku org sanun.. lagik original buek sendiri.. takdo boli2 doh.. nnti ko pos 2 btg lemang kat aku tau

DUN Behrang 2020 said...

To iina:

Ekau nak lomang yg mano...jolobu ko lomang gopenghagen...nanti den pos kek juliet pastu dio pos kat ekau...guno emel boleh ko?