Followers

Friday, September 11, 2009

Sabarlah Sayang...

Tak tertahan hati ini menunggu kau tiba
Katamu...sabarlah sayang...


Alkisah, pertengahan Ogos gara-gara amukan H1N1, Cik Ayang dan rakan setugas diarahkan bekerja pada hari cuti (cuti hujung minggu + cuti umum). Arahan datang daripada 'orang atas' tempat Cik Ayang bertugas dan sebagai penjawat yang 'setia', Cik Ayang dan rakan setugas akur...maka bergilirlah mereka berdua 'berebut' (berebut sesangat le konon) hari cuti yang ada dan bekerja dari jam 8 pagi hingga jam 5 petang!

Aku sebagai suami sebolehnya memahami tugas Cik Ayang dan merelakan kepergiannya demi tugas...dan selama tempoh itu aku menjadi Mr. Mama...sayu tatkala melihat Cik Ayang menggerakkan kereta (sambil membayangkan jam 5.00 petang) dan lebih sayu lagi bila aku hanya dengan berkain pelikat mendukung Malihah depan grill pintu...tu belum lagi Si Syakir yang ada masanya turut 'berminat' menyertai adiknya...

Minggu terus berlalu dan amukan H1N1 nampaknya semakin berkurangan (mudahan terus reda)...menyaksikan kemerosotan jumlah pesakit yang datang pada cuti hujung minggu dan cuti umum begitu ketara...laporan dibuat dan pada minggu berikutnya mereka diarahkan bekerja separuh hari...8.00 pagi hingga jam 1.00 petang!

Sehinggalah petang dua hari lepas...secara rasminya unit Cik Ayang menerima surat daripada 'orang lagi atas' memaklumkan bahawa waktu bekerja pada hari cuti hujung minggu bermula jam 8.00 pagi hingga 12.00 t/hari SAHAJA...DAN cuti umum 'tidak terlibat' kerana 'tiada bayaran' yang akan dibuat...

DUN: Alahai...kenapa lambat nor keluar surat tu...

28 comments:

Che' Pit said...

salam DUN,

hehe mula2 baca tajuk ingatkan apa lah.. yelah, kan mlm tadi malam jumaat, ngeh ngeh ngeh..

kesian DUN kan, tapi alhamdulillah lah, walaupun surat lambat keluar, akhirnya keluar juga kan..

ONE ZABA said...

kain pelekat tu ikat betul-betul. bimbang terlondeh pulak kat pintu pagau. nanti K lain yg dirindu, K lain pulak yg menjelma... wakakakaka!!!

Na Shari said...

Tahniah kerana seboleh mungkin cuba memahami tugas dan tanggungjawab seorang isteri terhadap kerjayanya...

Tak ramai lelaki di luar sana yang berusaha untuk memahami. Ada sorang kawan KM tu, dia balik kerja lewat pun suami mengamuk sampai kat office dia. Belum lagi kalau kena outstation, mau kena bakar pulak office dia tu... :(

LiNda said...

ekeke..
pertamanya tq sbb menceriakan pagi saya dengan coretan awak yang melucukan .

kedua .. hermm...ngape ekh tajuk n3awak sejak kebelakangan ini cam syahdu syahdan jekk... saya baca pun cam terbuai-buai perasaan . wakaka

ketiga..bagusnya awak . sangat jujur dan telus ketika menceritakan situasi yang berlaku ketika itu . Saya dapat bayangkan dengan jelas bagaimana awak mendukung malihah . sangat macho ! hahaha

semutzapi said...

Salam YB,

Kurang la masa nak melawat kawasan kalau dah jadi mr. mama..hiks.

Gua cadangkan bukak nurseri apabila bersara kelak...


selamat berbuka.

:)

kuIna LadyInRed said...

amukan dh reda cuma kena berjaga2..

bagusnya suami yg memahami tugas adindanya.

DUN Behrang 2020 said...

To Che' Pit:

Eh..malam jumaat ada ape ek? Hehehehe...

Tul tu..bio lambat asal selamat...boleh gitu?

DUN Behrang 2020 said...

To One Z:

Terima kasih di atas peringatan tu...hahahaha...jap...aku cuba bayangkan....hahahaha!

DUN Behrang 2020 said...

To Na Shari:

Hidup somi isteri ni kan kena saling memahami antara satu sama lain...cewahhhh!

DUN Behrang 2020 said...

To Linda:

Pertama...Terima kasih...saya suka anda ceria dan saya juga ceria membaca coretan anda...

Kedua...penangan memandu jauh-jauh kot...cam naik buai jeeee...

Ketiga...sejujurnya sy mmg suka dukung anak2..time tu la leh cium rambut, gigit telinga...hahahaha...opsss posa laaa!

DUN Behrang 2020 said...

To semutzapi:

Nampaknya tugasan pada cuti hari minggu dah berubah...

Alahai...dah bersara rasanya lagi best kalo 'jalan2 cari makan' ngan Cik Ayang...tak larek atuk ni cu oiii!

DUN Behrang 2020 said...

To Kulna:

Kena la memahami...kan kerja org ppuan ni 24 jam tak henti2...ishhh abang bukan kijam tau!

Che' Pit said...

DUN,
mmm mlm jumaat ada apa? hmm ada citer seram kat tv3. tower 13, ngeh ngeh ngeh.. bila dah seram, cepat lah masuk kelambu, menyorok dari hantu, hahaha..

hmm biar lambat asal selamat ikut keadaan gak ler.. ada keadaan takleh lambat, kena cepat2.. nanti melepas..

DUN Behrang 2020 said...

To Che' Pit:

Ooo ada citer seram ker...lama tak tgk tv dah...lepas isyak je terus tutup lampu...ni citer bukan bulan pose la...'malam' kan perlu dinikmati sepuasnye ..ngehngehngeh..

xiiinam said...

Keh..keh..keh..



Mencium bayi atau anak kecil...suatu terapi untuk meredakan stress sebenarnya...

DUN Behrang 2020 said...

To xiiinam:

Setuju sesangat...tu sebab tak puas kalo cium kepala bayi atau budak kecil ni...masham2 pun...melayanggg!

julietchun said...

sesekali jadi mr.mama apa salahnya,hahaha. mesti anak2 heran kenapa ayah yg jaga mereka haritu.

DUN Behrang 2020 said...

To juliet:

Mula2 tu dorang asyik tanya gak...la ni tak tanya pun...agak2 ko aku ni dh berjaya dengan cemerlang jd Mr. Mama tak?

iina said...

oklah kejap jek keje lewat gitu.. rezeki ler keje smpi tengahari jek.. aku nie hjg mggu pun keje.. hehehe ;)

Zyma Saad said...

Sabarlah bangggggg!!!!

Ngeh....3x

tajuk ko tu tajuk panas je memula aku baca....cehhh,ghupernya psl Cik Ayang & keje. Alahaiiii...
Huhhhuhuhu.... :)

Rashid said...

a'kum DUN
wah bukan main berat bahu memikul tu. Bukan setakat pikul baby tapi pikul segala-galanya..

Tapi syukurlah, nampaknya makin hari makin ringan je nampaknya beban tu. harap-harap selepas ini bila HINI beransur pergi, bebanan terus ilang sama sekali. Bolehle pikul lain-lain beban pula.

Rasa nak tabik je pd doc & nurse yang sentiasa berisiko bila bersama pesakit HINI .. & rasa pilu je bila bertemu ngan seorang doc pompuan - bukan main kuat lagi dia batuk - terbatuk - batuk..

sonata anak kancil said...

Itu lah berkat orang2 yang sabar...tuan telah mengalaminya sendiri! berkat kesabaran, mengambil alih tugas isteri - mr mama - tengok tu...

Allah swt amat menyayangi hambaNya - dengan kain pelikatnya - kesian tengok....maka ,lambat laun - akhirnya keluarlah surat seperti yang diharapkan2....

Banyak2 bersabar - ada hikmahnya....beri peluang Dun jadi mr mama ( praktis )- rupanya ntah macam mana jadinya ( tapi bagus kan?) - maka digerakkan manusia2 yang berkenaan mengeluarkan surat itu!!! cuba renung2 kan la...hex tazkirah pulok dah...

Teja said...

Semoga taqwa mengakhiri Ramadhan ini dan kemantapan Iman mendahului Syawal yang bakal menjelang tidak lama lagi.

Maaf Zahir & Batin

DUN Behrang 2020 said...

To iina:

Sabo je la ye...kalo nak kerja ikut suka2...kerja sendiri le kan...

DUN Behrang 2020 said...

To Zyma Saad:

Yesssss...aku berjaya memanaskan ko...hehehehe!huhuhuhu!

DUN Behrang 2020 said...

To Cgu Rashid:

Mudah2an...berkat ramadhan...kita bebas drp amukan H1N1...

Semoga doktor dan org2 kesihatan yg bertungkuslumus bebas drp musibah yg melanda...siapa yg tidak bimbang...tp demi tugas sanggup digalas biarpun risiko menanti depan mata...

DUN Behrang 2020 said...

To sonata:

Tazkirah yg bagus untuk kita renung2kan...

Banyak hikmahnya....TQ!

DUN Behrang 2020 said...

To Teja:

Nak ucapkan yg sama gak pada Teja...maaf zahir & batin...